Patroon Patroon Patroon
17 november 2023
Nieuwsbrief November 2023
H&B Kantoor 9924

In deze nieuwsbrief willen wij u op de hoogte houden van ontwikkelingen die mogelijk van invloed zijn op uw onderneming.


In deze nieuwsbrief:

  • Belastingplan 2024
  • Werkkostenregeling
  • Negatieve vakantiedagen

Belastingplan 2024

Op 26 oktober 2023 heeft de Tweede Kamer het belastingplan 2024 aangenomen. Op het laatste ogenblik zijn nog diverse wijzigen doorgevoerd die mogelijk van belang zijn voor u. Het gaat dan om een verdere verhoging van het belastingtarief in box 2 per 1 januari 2024, een aanpassing van de drempel voor excessief lenen in 2024 en een verdere verhoging van het belastingtarief in box 3.

  • In 2023 geldt een box 2 tarief van 26,9% voor inkomen uit aanmerkelijk belang zoals dividend. Per 1 januari 2024 geldt tot een inkomen van € 67.000 (bij fiscaal partners tweemaal € 67.000!) een tarief van 24,5% en over het meerdere 33%.
  • In 2023 is de excessief lenen maatregel voor het eerst van toepassing. Als op 31 december 2023 de schulden bij de eigen BV hoger zijn dan € 700.000 dan is het meerdere belast in box 2. Per 2024 daalt deze grens naar € 500.000. Let op: dit geldt niet voor schulden die kwalificeren als eigenwoningschuld.
  • In 2024 is het belastingtarief in box 3 36%. Dit betaalt u over het belastbaar inkomen in box 3 dat wordt bepaald over het vermogen op de peildatum 1 januari 2024.

Tip 1: Als u binnenkort dividend wil uitkeren dan loont het misschien om dit nog in 2023 te doen. Neem hiervoor contact op met uw relatiebeheerder om te bekijken wat verstandig is.

Tip 2: Wij monitoren voor onze klanten of de excessief lenen maatregel gevolgen heeft. In voorkomende gevallen hebben wij hierover ook contact met u opgenomen. Dat blijven wij natuurlijk doen. Maar als u in 2023 hebt geleend van uw BV en uw twijfelt of dit goed gaat, neem dan tijdig contact op met uw relatiebeheerder.

Tip 3: Haal eventuele geplande grote uitgaven naar voren en doe dit nog in 2023. Dit verlaagt de grondslag van box 3 op 1 januari 2024.  

Werkkostenregeling

De werkkostenregeling (WKR) is een fiscale regeling in Nederland die werkgevers toestaat om onbelaste vergoedingen en verstrekkingen aan hun werknemers te geven. Bijvoorbeeld de kilometervergoeding valt hieronder. U mag ook zaken vergoeden waar een werknemer privé voordeel van kan hebben. Denk aan kerstpakketten, gereedschap, tablets of bedrijfsfitness.

Het doel van de WKR is om administratieve lasten te verminderen en minder complexe regels te bieden voor werkgevers.

Iedere werkgever heeft een vrije ruimte in de werkkostenregeling. Dit is het maximale bedrag waarvan de werkgever belastingvrij gebruik mag maken om vergoedingen of cadeaus te geven. Komt de werkgever boven die vrije ruimte uit, dan moet hij een eindheffing betalen van 80% over het bedrag waar de vrije ruimte mee wordt overschreden.

In 2023 is de vrije ruimte WKR vastgesteld op 3,0% van het fiscale loon tot en met € 400.000. Over het bedrag van de loonsom boven € 400.000 is de vrije ruimte 1,18%. Dat is meer dan vorig jaar. In 2024 ligt dit percentage weer anders.

Het is verstandig om contact op te nemen met uw relatiebeheerder om te bepalen wat de vrije ruimte is voor uw specifieke situatie en om ervoor te zorgen dat u aan de juiste regels voldoet bij het verstrekken van vergoedingen, bonussen en cadeaus aan uw werknemers.

Negatieve vakantiedagen en salarisverrekening

In sommige arbeidsrelaties kunnen werknemers meer vakantiedagen opnemen dan ze daadwerkelijk hebben opgebouwd, resulterend in negatieve vakantiedagen. Het is belangrijk op te merken dat werkgevers niet zomaar een negatief saldo van vakantiedagen mogen verrekenen met het salaris van een werknemer, tenzij dit duidelijk is overeengekomen in het arbeidscontract of de CAO.

Contractuele vereisten: In de meeste gevallen moet de mogelijkheid om negatieve vakantiedagen te verrekenen met het salaris expliciet in het arbeidscontract worden vermeld. Dit zorgt voor duidelijkheid en transparantie tussen werkgever en werknemer. Als er niets in het contract staat over het verrekenen van negatieve vakantiedagen, kan de werkgever dit niet zomaar doen.

Het is van essentieel belang dat zowel werkgevers als werknemers begrijpen wat er in het arbeidscontract staat en welke regels van toepassing zijn op het beheer van vakantiedagen, inclusief negatieve saldo’s en salarisverrekening. Bij twijfel of vragen is het verstandig om contact op te nemen met een van onze HR-professionals om de specifieke situatie te bespreken. Dit zorgt voor een correcte behandeling van vakantiedagen en het salaris van werknemers.

Vragen?

Als u vragen heeft over de inhoud van deze nieuwsbrief dan verzoeken wij u vriendelijk om contact op de nemen met uw relatiebeheerder.

Kees Ippel 9825

Even kennismaken?
Neem dan contact op met Kees.


Onze werkwijze is gebaseerd op een wederzijds vertrouwen. We komen graag met u in gesprek om even kennis te maken!

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en we houden u op de hoogte van het laatste nieuws!

Abonneren

Volgt u ons al?

Contactgegevens

Hak + Baak
Stationspark 100
3364 DA Sliedrecht

0184 42 03 28 info@hakbaak.nl Algemene voorwaarden