Langzamerhand wordt steeds meer bekend rondom de economische en fiscale maatregelen die getroffen zijn naar aanleiding van de coronacrisis.
In dit nieuwsbericht gaan wij opnieuw in op een aantal van die maatregelen. Het betreft de volgende maatregelen:
Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat ook na het lezen van dit nieuwbericht er nog vragen bij u leven over deze regelingen en de wijze van aanvragen. Uiteraard kunnen wij u ondersteunen bij uw vragen en kunnen wij ook aanvragen voor u verzorgen. Benader daarvoor uw relatiebeheerder, het liefst per mail, omdat wij zoals bekend allemaal zoveel mogelijk vanuit huis werken. Wij zullen doen wat wij kunnen om u te ondersteunen.
In onze voorgaande nieuwsberichten hebben wij uitgelegd dat u schriftelijk uitstel van betaling kunt aanvragen voor onder andere de verschuldigde inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonheffingen, die u vanwege de uitbraak van het coronavirus niet kunt betalen.
Als dit verzoek wordt gedaan, verleent de Belastingdienst automatisch uitstel van betaling voor een periode van 3 maanden. Inmiddels zijn meer details bekend met betrekking tot dit verzoek:
Ruim 85.000 bedrijven hebben een aanvraag gedaan voor een compensatie van de loonkosten in verband met de coronacrisis. Sinds maandag 6 april kunnen bedrijven een aanvraag indienen bij het UWV. Na afgelopen Paasweekend was inmiddels al € 1.3 miljard aan eerste voorschotten uitbetaald aan werkgevers.De ervaringen met deze regeling zijn tot op heden positief; de aanvraagprocedure is eenvoudig gehouden en de termijn van verwerking en uitbetaling ligt op circa 1 week.
Belangrijk om te weten:
De NOW is bedoeld om werkgevers die te maken hebben met meer dan 20% omzetverlies tegemoet te komen. Hierdoor kunnen zij hun werknemers met een vast en met een flexibel contract doorbetalen.
De tegemoetkoming in de loonkosten is voor de maanden maart, april en mei 2020, en bedraagt naar rato van het omzetverlies 90% van de loonsom, waarop een toeslag komt van 30% voor compensatie van sociale- en pensioenlasten en vakantiegeld . Aanvragen kunnen worden gedaan tot met 31 mei 2020 , waarbij ook dan nog met terugwerkende kracht de loonkosten over maart, april en mei worden gecompenseerd. Op het moment van aanvraag moet gekozen worden voor de 3 maandsperiode waarin het omzetverlies van 20% wordt verwacht. Deze 3 maandsperiode hoeft niet altijd te beginnen op 1 maart, maar kan ook als startdatum 1 april of 1 mei hebben.
Veel bedrijven verwachten pas na maart een forse omzetdaling, of zijn in afwachting van de besluiten die de komende weken door Nederland en omringende landen worden genomen om de lock-downs weer langzaamaan op te heffen en de economie weer op te starten. Het kan daarom raadzaam zijn om deze ontwikkelingen af te wachten en pas in mei een aanvraag in te dienen om dan beter het verwachte omzetverlies en tijdvak te kunnen bepalen.
Als u minimaal 5% van de aandelen in een BV houdt (ab-houder), dient deze BV u een gebruikelijk/marktconform loon voor uw werkzaamheden toe te kennen. De coronacrisis kan grote gevolgen hebben voor de omzet en liquiditeit van een BV. Het is daarom toegestaan dat u als ab-houder gedurende 2020 tijdelijk een lager maandloon geniet dan voorheen. Aan het einde van het jaar moet het gebruikelijk jaarloon voor geheel 2020 worden vastgesteld. Voor een ab-houder mag het gebruikelijk loon voor 2020 dus achteraf worden bepaald. Dan is duidelijker wat de impact is van de coronacrisis op de BV. Als de BV te weinig loon heeft betaald, moet de BV het verschil als loon aangeven en daarover loonheffingen berekenen. Loon dat u al genoten heeft over verstreken perioden in 2020, kan niet teruggedraaid worden.
Door de huidige coronacrisis komen annuleringen helaas regelmatig voor. Mogelijk kunt u als ondernemer bij een annulering door uw klant de financiële schade beperken door btw terug te vragen. Hierbij kunnen de volgende situaties spelen:
Bent u als werkgever actief in de bouwsector en werkt u in onderaanneming, en heeft u dus te maken met een g-rekening. Of houdt u zich bezig met het uitzenden, uitlenen of detacheren van personeel? Dan kunt u de Belastingdienst verzoeken om extra deblokkering van de g-rekening.
In normale situaties wordt alleen het overschot op de g-rekening vrijgegeven nadat aan alle fiscale verplichtingen met betrekking tot loon- en omzetbelasting is voldaan. Om bedrijven die geraakt zijn door de coronacrisis tegemoet te komen, zoals de bouw en de uitzendbranche, kunnen tijdelijk ook bedragen worden vrijgegeven die zijn gereserveerd voor de loonheffing of btw.
Als deze ondernemers bijzonder uitstel van betaling hebben aangevraagd, krijgen zij dezelfde voordelen als ondernemers zonder g-rekening. De verruimde deblokkeringsmogelijkheid geldt voor bedragen waarvoor de Belastingdienst bijzonder uitstel heeft verleend en kan pas na het verkrijgen van dat bijzonder uitstel worden aangevraagd. Als de Belastingdienst tegemoet komt aan het verzoek dan krijgt u schriftelijk bericht. De Belastingdienst streeft ernaar binnen vier weken te beslissen op uw verzoek. In de brief waarin de beslissing wordt kenbaar gemaakt leest u hoe de Belastingdienst het bedrag aan u uitbetaalt. Vanwege een verwachte toename van het aantal deblokkeringsverzoeken kan de behandeling van het verzoek langer duren dan u gewend bent.
Op dit moment werken veel mensen thuis. Zij hoeven dus niet te reizen voor hun werk. Hoe zit het dan met de reiskostenvergoeding, als daar een vast bedrag per maand voor is afgesproken? Mag dit bedrag nog wel onbelast vergoed blijven worden?
Normaal gesproken mag een vaste netto reiskostenvergoeding maximaal 6 weken doorbetaald worden als de werknemer niet reist, bijvoorbeeld door ziekte of vanwege thuiswerken. Na 6 weken moet de reiskosten dan (gedeeltelijk) gebruteerd worden of zelfs worden stopgezet.
Voor een aantal werknemers zal het inmiddels zo ver zijn dat zij 6 weken thuiswerken. Onder de huidige omstandigheden vindt de overheid het niet wenselijk dat bij deze werknemers de reiskosten stopgezet of gebruteerd moeten worden. Voorlopig mogen de vaste netto reiskosten dus gewoon doorbetaald worden.
Onder bepaalde voorwaarden mogen werkgevers kosten vergoeden aan werknemers die thuis werken. Dit gaat om de volgende kosten:
Een vergoeding voor communicatiemiddelen als die meer dan 10% zakelijk gebruikt worden. Je kunt hierbij denken aan een internetabonnement, een telefoon en apparaten zoals een smartphone of een blackberry.
Een vergoeding voor een computer. Dit mag alleen als de computer minimaal 90% zakelijk gebruikt wordt
Eens per 5 jaar mag de werkgever € 1.815 vergoeden voor de inrichting van een werkplek. Dit mag echter alleen als de werkgever en de werknemer een thuiswerkovereenkomst met elkaar afsluiten waarin is opgenomen dat de werknemer tenminste 1 dag in de week thuis werkt en dat de thuiswerkplek voldoet aan de regels opgenomen in de Arbeidsomstandighedenwet.
Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en we houden u op de hoogte van het laatste nieuws!
Hak + Baak
Stationspark 100
3364 DA Sliedrecht
© Hak + Baak | Accountants met een PLUS.